Hoppa till innehåll

Debatt: Sverige kan inte leva på gamla meriter

Av admin

Vår nya rapport visar att det finns skäl till oro för utvecklingen inom digitalisering i vårt land. Det är hög tid att välja hur vi förhåller oss till den strukturomvandling som digitaliseringen ofrånkomligen innebär, skriver David Mothander förbundsdirektör IT&Telekomföretagen och Nima Sanandaji rapportförfattare i Dagens Samhälle idag.

Etta eller nolla? En rapport om digitaliseringen av Sverige

Av admin

”Etta eller nolla? En rapport om digitaliseringen av Sverige” är skriven av Nima Sanandaj på uppdrag av IT&Telekomföretagen och belyser de samhällsvinster digitaliseringen möjliggör, hur Sveriges ledning i internationell jämförelse krymper, och vad som nu behöver göras för att möjligheterna ska kunna realiseras.

Fler behöver bry sig om delningsekonomin!

Av admin

Tankesmedjan Digital Utmanings femte rådslag har under våren 2017 tagit sig an delningsekonomin och ställt sig frågan vad som kännetecknar den och vilka möjligheter och utmaningar som följer av att den utvecklas. Deltagarna i rådslaget har samlat sina slutsatser i dokumentet ”Fler behöver bry sig om delningsekonomin!” och vill uppmana fortsatt debatt om digitaliseringens effekter och relation till delningsekonomin.

Äntligen programmering och digitalt skapande på skolschemat!

Av Fredrik von Essen

Idag beslutade regeringen om ändringar i kurs- och läroplanerna för grund- och gymnasieskolan, som innebär att programmering och andra former av digitalt skapande uttryckligen förs in i styrdokumenten. Vi i de digitala näringarna som redan idag skriker efter digitalt kunniga killar och tjejer applåderar naturligtvis.  Nu återstår ”bara” att rusta lärare i att undervisa i de nya momenten, och att uppmuntra rektorer i att genomdriva den nödvändiga digitala förändringen. Det är svåra uppgifter, som vi från branschen gärna hjälper till med!

IT-företagsledare kan hjälpa rektorer att låta pedagogik, inte IT-driftslogik, styra!

Av Fredrik von Essen

Hur undvika att IT-driftslogik, snarare än pedagogisk logik, styr inköp av digitala hjälpmedel? Hur säkra att lärares, och inga andras, krav styr inköpen? Hur ge skolledare en realistisk bild av framtidens arbetsliv? Detta var tre aspekter som jag diskuterade med Mats Östling i tisdags, apropå Skolverkets satsningar på att utbilda skolledare i hur det ”digitala ekosystemet” ser ut.

Fyra punkter för mer digital kompetens: kan listan bli bättre?

Av Fredrik von Essen

Fick, på förekommen anledning, frågan om vad som egentligen krävs för att Sverige ska kunna återta ledartröjan inom digital kompetens. Här är min färska lista: fyra konkreta och faktiskt ganska akuta åtgärdspunkter inom områdena offentligt ledarskap, högre utbildning, skola och utrikesfödd kompetens. Något som saknas?