Hoppa till innehåll

Debatt: Än lever kassetten – i lagstiftningen

Av admin

Allt fler använder lagliga och strömmande tjänster för film och musik, där upphovsrätten redan är betald. Men svensk lag sitter kvar i tiden med kassett­band. Nu behövs en modern och tidsenlig rättighetsersättning, skriver Klas Elm, ElektronikBranschen, och Anne-Marie Fransson, IT&Telekomföretagen.

Touchbänken – försök att matcha det, Stockholms Next Up-skolor!

Av Fredrik von Essen

Next Up är tävlingen där åttondeklassare inspireras till IT-yrken genom att lösa verklighetsbaserade case. I tisdags avgjordes Next Up Väst, där klasserna 8A och 8B från Almåsskolan i Lindome gick hem med 15.000 kr som vinnare. Om två veckor, den 7 april, avgörs Next Up Stockholm. Frågan är om någon av de nio 08-skolorna kan matcha Almåsskolans lösning på Ericssons uppdrag att ta fram framtidens digitala klassrum: ”Touchbänken”, som med ett snyggt och enkelt koncept bakar in alla bärande delar i digitalt lärande.

Arena Välfärdsteknologi reser vidare: mot Välfärdsteknologiforum!

Av admin

2013 startade IT&Telekomföretagen Arena Välfärdsteknologi, med det huvudsakliga syftet att utgöra en arena för dialog och diskussion mellan IT-branschen och andra aktörer inom välfärden. IT&Telekomföretagen och branschen såg den stora potential IT har att bidra till bättre och mer effektiv vård och omsorg, men att det trots många initiativ på området föreföll vara svårt att få spridning av dem.

Algoritm-ninjor, lead developers och IT-arkitekter – drömyrken för Chalmersstudenter

Av Fredrik von Essen

Svenska lärosäten anklagas för dålig samverkan med arbetslivet. Chalmers går dock mot strömmen, och som en del i den obligatoriska arbetslivskursen för IT-studenter fick jag och två kollegor från branschen igår träffa en grupp hugade killar och tjejer. Men det är inte de vanliga rollerna och arbetsplatserna som lockar. De gamla drakarna får hålla sig på tå om de ska locka algoritm-ninjorna!

Next Up: Så var de igång, de 1000 digitala talangerna!

Av Fredrik von Essen

Ettusen åttondeklassare i Stockholms- och Göteborgsregionerna ska under två månader ta sig an och hitta de bästa lösningarna på ett antal utmaningar kopplade till digitaliseringen av skolan. På finaldagarna i mars respektive april kommer två skolor stå som vinnare av Next Up, och med dem en bransch som vunnit på att öppna dörren till sina företag och visat på IT som en framtidsmöjlighet för både tjejer och killar.

”Jag fattar ingenting!”

Av Sofia Yngwe

”När jag kom hit idag var jag helt säker på att jag både var med i matchen och verkligen fattade grejen. Nu känner jag: jag fattar ingenting! Jag är så omodern!”

Jag får kommentaren under avslutningsminglet på vår branschträff IT&Telekomdagen i förra veckan, av en person som jag absolut inte skulle beskriva som någon som inte fattar. Snarare som någon som är smart, framgångsrik, entreprenöriell och entusiasmerande. Men jag förstår känslan.

IT&Telekomdagen 2015

Av admin

Innovation var temat för årets branschdag som hölls på Epicenter i Stockholm. ”Unga entreprenörer som skakar om oss gamla stofiler :-)”, ”Debattpanelen spikade utmärkta relevanta frågor och svar om vad som behövs göras för att ringa in digitaliserings viktigaste frågor just nu”, ”Intressant ämne som satt igång en del tankar, sen är det alltid viktigt och trevligt att träffa branschkollegor.”och ”Föreläsningarna gav mig ett litet uppvaknande och tid för reflektion” var några av omdömena i efterhand!

Kodstart för skolan: Here we go!

Av Fredrik von Essen

Minecraft-äventyr, visual storytelling och Quirkbot-utbildningsprogram. Dessa var några av de 15 projekt som Vinnova idag beslutade om ska få dela på 11 miljoner kronor i utlysningen ”Digitalisering för framtidens skola”. För oss som både brinner för, och oroas över, hur lärare och rektorer ska få kompetens att leda den digitala revolutionen i skolan är det framför allt tre projekt jag vill lyfta fram: Linköpings universitets ”Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering”, Kodcentrums ”Kodstart” och Vetenskapens Hus ”Digitalt lärande och programmering i klassrummet”.