Hoppa till innehåll

Algoritm-ninjor, lead developers och IT-arkitekter – drömyrken för Chalmersstudenter

Av Fredrik von Essen

Svenska lärosäten anklagas för dålig samverkan med arbetslivet. Chalmers går dock mot strömmen, och som en del i den obligatoriska arbetslivskursen för IT-studenter fick jag och två kollegor från branschen igår träffa en grupp hugade killar och tjejer. Men det är inte de vanliga rollerna och arbetsplatserna som lockar. De gamla drakarna får hålla sig på tå om de ska locka algoritm-ninjorna!

Next Up: Så var de igång, de 1000 digitala talangerna!

Av Fredrik von Essen

Ettusen åttondeklassare i Stockholms- och Göteborgsregionerna ska under två månader ta sig an och hitta de bästa lösningarna på ett antal utmaningar kopplade till digitaliseringen av skolan. På finaldagarna i mars respektive april kommer två skolor stå som vinnare av Next Up, och med dem en bransch som vunnit på att öppna dörren till sina företag och visat på IT som en framtidsmöjlighet för både tjejer och killar.

Prio-ordning för skolans digitalisering: 1. Ledarskapet 2. Pedagogiken 3. Verktygen

Av Fredrik von Essen

Skolans digitalisering är nu på mångas läppar, vilket i sig är bra. Dessvärre ser vi samma fallgropar i denna process som i så många andra IT-satsningar: För stort fokus på verktygen och för litet på ledarskap och arbetssätt. I en skrivelse till Skolverket vill IT&Telekomföretagen vända på detta, och samtidigt ge förslag på hur branschen kan bidra till skolans digitalisering.

Startskott för initiativ där asylsökande med IT-bakgrund ska matchas in i IT-branschen

Av Fredrik von Essen

Idag genomfördes ett uppstartsmöte på IT&Telekomföretagen, där representanter från ca 15 IT-bolag diskuterade konkreta aktiviteter för att matcha in asylsökande med IT-bakgrund in i företagen. Som ett resultat kommer initiativet att följa två spår: Skapandet av av en digital plattform där asylsökande med IT-bakgrund kan lägga upp sina profiler, samt genomförandet av en pilot-matchningsaktivitet i samarbete med Migrationsverket. Målet är att ha genomfört ovanstående senast i februari 2016

Kodstart för skolan: Here we go!

Av Fredrik von Essen

Minecraft-äventyr, visual storytelling och Quirkbot-utbildningsprogram. Dessa var några av de 15 projekt som Vinnova idag beslutade om ska få dela på 11 miljoner kronor i utlysningen ”Digitalisering för framtidens skola”. För oss som både brinner för, och oroas över, hur lärare och rektorer ska få kompetens att leda den digitala revolutionen i skolan är det framför allt tre projekt jag vill lyfta fram: Linköpings universitets ”Trippel Helix – Nationell samling för skolans digitalisering”, Kodcentrums ”Kodstart” och Vetenskapens Hus ”Digitalt lärande och programmering i klassrummet”.

Gymnasievalet: arbetsmarknadskopplingen ointressant om den inte är rolig!

Av Fredrik von Essen

”Roligt”, ”roligt”, ”roligt” är det återkommande temat när niondeklassare frågas om vad som styr deras gymnasieval. Ungdomarna väljer det roliga även om det leder till en kompetens som inte efterfrågas. Eleverna har stenkoll på vilka skolor och program de vill välja, men frågor kring arbetsmarknadsetablering och arbetsmarknadsefterfrågan upplevs som främmande.