Hoppa till innehåll

Regeringen fattar grejen om yrkeshögskolan

Av Fredrik von Essen

I Almedalen lanserade IT&Telekomföretagen devisen Fatta grejen!, för att få politiker och andra att förstå att det här med digitalisering är något som påverkar allt och alla. Det är väl fortfarande lite si och så med regeringens digitaliseringsambitioner, men de har åtminstone fattat grejen när det gäller att satsa på yrkeshögskolan.

Fridolins skolutvecklingsprogram: Digitaliseringen fluffas undan, kodningen missas helt

Av Fredrik von Essen

Regeringen ger i uppdrag till Skolverket att ta fram och genomföra nationella skolutvecklingsprogram på sex områden. Endast ett av dem berör digitalisering uttryckligen, och handlar endast om IT som pedagogiskt och administrativt verktyg. Programmering och annan IT-relaterad kunskap lyser fortfarande med sin frånvaro i läroplanen i det land som påstår sig vara en framstående IT-nation.

Alliansens IT-strategi för skolan: Ett ”om” för mycket, annars DÖ-säker

Av Fredrik von Essen

Alliansens förslag på nationell strategi för skolans digitalisering är lika lovande som den är angelägen. Det är glädjande att även Folkpartiet nu är ombord – vi glömmer gärna all tidigare senfärdighet, bara vi kör på. Med en ännu tydligare satsning på programmering i tillägg är regeringen välkommen att sjösätta initiativet till strategi – varför inte som en långsiktig DÖ-säker överenskommelse?

Tombola och gröna gräsmattor: Dansk inspiration till IT i skolan

Av Fredrik von Essen

Igår hölls en hearing i Riksdagens andrakammarsal, anordnad av bland andra Datorn i Utbildningen och riksdagsledamöterna Camilla Waltersson Grönvall och Roza Güclü Hedin, om hur det danska skolväsendet har jobbat med att integrera IT-användning i skolundervisningen. Företrädare för danska utbildningsdepartementet, Århus universitet och ett digitalt läromedelsförlag höll presentationer, som följdes upp med frågor från paneler med svenska motsvarigheter. Vårt eget utbildningsdepartement var dock inte på plats för att ta del av de danska erfarenheterna.

Skolans digitalisering: Vi har en plan, Fridolin!

Av Fredrik von Essen

Den nationella samordningen av IT-användningen i skolpedagogiken har länge varit ett sorgligt kapitel. Eller rättare sagt, den har varit obefintlig. Under åtta års tid har man kunnat skylla på en viss Allians-utbildningsminister som betraktat IT som något som stör lärandet och därför inte skulle ha någon plats i skolan. Detta när samhället i övrigt, och inte minst elevernas framtida arbetsliv, är fullständigt IT-genomsyrat. Med en ny minister skulle man kunna hoppas på förändring.

Det här med digitaliseringen och jobben…

Av Ellinor Bjennbacke

Igår närvarade jag vid ett seminarium arrangerat av KTH kring hur digitaliseringen påverkar arbetsmarknaden. Det var ett tretimmars arrangemang med ett gäng välrenommerade deltagare och talare. Bland annat pratade Anna Breman från Swedbank om de tre stora megatrender som pågår just nu; Globalisering, Urbanisering, Digitalisering. Vi ser resultaten av alla tre redan nu; fysiska varor blir till digitala tjänster, digitala plattformar leder till att mellanhänder slopas, och automatisering och robotisering effektiverar traditionell industri. Självklart påverkar allt detta arbetsmarknaden. Den kommer inte fortsätta se ut som den gör idag.

 

Next Up: Digital Girl Power

Av Fredrik von Essen

Igår tisdag avslutades årets upplaga av Next Up, där finaltävlingar under veckan som gått genomförts i Umeå, Stockholm och Västsverige. Tillsammans har närmare 1000 åttondeklassare jobbat med case från våra medlemsföretag. Varje skola företräds av fem elever, och i de tre segrande lagen från Hagaskolan, Carlssons skola och Smedingeskolan fanns totalt 11 tjejer och fyra killar!

YH-utbildningar: Framgångsreceptet som sjabblas bort för att utbildningspolitiker inte förstår sig på arbetsmarknad

Av Fredrik von Essen

Idag tillkännagav Myndigheten för yrkeshögskolan (YH-myndigheten) vilka utbildningar som får medel för att kunna starta till hösten 2015. I jämförelse med andra områden har Data/IT-utbildningarna klarat sig förhållandevis väl. Ändå kan vi, liksom myndigheten själv, konstatera att många utbildningar som både uppfyller kvalitetskraven och är starkt efterfrågade av arbetsgivare får avslag, av rena resursskäl. Fisigt, för att låna Astrid Lindgrens uttryck.